Zarządzanie Stresem czyli Mniej Gadania, Więcej Działania!

wheel hamster human

Jeśli mówimy o radości życia zazwyczaj pojawi się pytanie “W jaki sposób możemy cieszyć się życiem jeszcze bardziej?” Każda osoba zawodowo zajmująca się takimi dziedzinami jak psychologia, rozwój człowieka, nauka czy wellness, w którymś momencie swojej kariery stanie przed wyzwaniem znalezienia odpowiedzi na jedno z następujących pytań, stawianych także przez wielu klientów coachingowych.

W jaki sposób mam się mniej stresować? 
Jak mogę się naprawdę zrelaksować? 
Jaki jest najlepsze rozwiązanie tego wyzwania? 
Czy jest sposób, aby całkowicie usunąć stress z naszych codziennych zmagań? 
Czy jest to konieczne i w ogóle możliwe?

Tylko w poprzednim tygodniu na mojej ścianie na Facebook-u, zauważyłam kilka artykułów na temat stresu, umieszczonych przez strony, które śledzę. Wydawać by się mogło, że dostępnych jest wystarczająco dużo porad, których celem jest edukowanie nas o tym jak radzić sobie ze stresem. Dlaczego więc jest to nadal tak „gorący temat”, pomimo wszystkiego co już zostało napisane i powiedziane? Czy nadal czekamy na więcej podpowiedzi, wsparcia czy na genialny złoty środek? Prawie jakbyśmy stwierdzali – jeszcze wszystkiego nie wiem, musi być coś więcej, czy ktoś potrafi mnie naprawić, potrzebują odpowiedzi w tej chwili i na pewno całkowicie usunę stres z mojego życia.

To czego potrzebujemy

Prawda jest taka, że to czego potrzebujemy już jest dostępne. Jeśli ja natrafiam na tak wiele wartościowych informacji na temat stresu, wyników nowych badań czy odkryć naukowych, porad i podpowiedzi – Ty też możesz, Drogi Czytelniku.Ten artykuł nie jest więc jeszcze jednym, wypełnionym poradami, wpisem na blogu. Te porady znajdziecie gdziekolwiek w internecie.

Chcę zadać Ci pytanie – Czytelniku, co robisz aktualnie w swoim życiu, aby aktywnie redukować poziom stresu na co dzień, w oparciu o dostępne porady? Czy tylko czytasz o efektywnym zarządzaniu stresem, obserwujesz co robią inni, czy też sam aktywnie podejmujesz działanie? Wiedzieć to przecież nie znaczy robić.

Stres – Źródło i wpływ

Dzisiejszy świat nie wygląda szczególnie “prosto”. Naszego życia nie można uznać za łatwe. Nasze środowisko zawodowe wymieniane jest jako jedno z głównych źródeł stresu. Przyczyn stresu doszukujemy się także w relacjach, obwiniamy członków rodziny, kwestie finansów, zdrowia i ogólne życiowe „zabieganie”. Praca natomiast pozostaje głównym stresorem.

Pewien coach zajmujący się zdrowym żywieniem mawia, że nie ma znaczenia co jesz i jak intensywnie uprawiasz sport. Żadne z naszych “zdrowych nawyków” nie przyniosą trwałego i pozytywnego efektu dopóki i jeśli nie zaradzimy wysokiemu poziomowi stresu jakiego doświadczamy w codziennym życiu. Ciągły i przedłużający się stres może mieć tak silny, szkodliwy wpływ na nasze zdrowie i dobre samopoczucie, że zniweluje jakiekolwiek inne pozytywne efekty naszych wysiłków. Czy naprawdę nie warto byłoby to zmienić?

Podejście Coachingowe

Twój temat i cel

Jeśli mielibyśmy rzeczywiście poradzić sobie z wyzwaniem jakim jest stres i sprawić by to zagdanienie stało się tematem sesji coachingowej – nad czy DOKŁADNIE chciałbyś pracować? Wyobraź sobie, że spotykasz się z coachem (może jestem nim ja), aby pracować właśnie nad tematem Twojego poziomu stresu – Prawdopodobnie przeformułowałabym nieco Twój temat, pytając – „Z czym dokładnie chcesz wyjść po zakończonej sesji? Czego chcesz więcej w swoim życiu zamiast stresu? Dokładnie jakie pozytywne rezultaty chcesz osiągnąć?”

Co byś powiedział? – zatrzymaj się w tym miejscu i pomyśl – Jakich efektów oczekujesz?

Strategia radzenia sobie ze stresem, może być dobrze przemyślana i rozwinięta – pomyśl o swojej aktualnej sytuacji i dlaczego byłoby to dla Ciebie rzeczywiście korzystne, aby omówić ten temat. Co mógłbyś zyskać? To może być cokolwiek – czas dla siebie, lepszy sen, poprawa relacji z innymi, aż po nowe szanse zawodowe i możliwość awansu. Wyobraź sobie prawdziwy, pozytywny wpływ mniejszego poziomu stresu, we wszystkich obszarach Twojego życia. Jak wygląda ono kiedy ten rezultat jest osiągnięty? Czy widzisz oczami wyobraźni mniej zestresowanego siebie?

Ciekawy temat, prawda? Z pewnością wart dalszego odkrywania. Kontynuujmy…

Teraz

Jaka jest Twoja aktualna sytuacja. Spójrz na dosłownie każdy obszar swojego życia, każdy zakamarek. Jak wpływa na Ciebie stres w tej chwili i w jaki sposób utrzymujesz nad nim kontrolę? Jak wpływa na Twoje zdrowie fizyczne czy psychiczne, jakie generuje myśli? Bądź odważny w swojej eksploracji. Spytaj rodzinę, znajomych, przyjaciół. Poproś, aby opisali Ciebie na co dzień. Jaki jesteś? Pytanie otwarte może tu pomóc: Jak opisałbyś moją zdolność radzenia sobie ze stresem w codziennym życiu? To może być okazja do jeszcze lepszego poznania siebie, zrozumienia jak jesteś odbierany, a obserwacje otoczenia mogą okazać się bezcenne.

Jakie są Twoje aktualne sposoby radzenia sobie ze stresem?
Co działa, a co zdecydowanie nie?!

Jest tyle sposobów, aby wnieść do życia więcej pozytywnej energii i relaksu. Jest tyle sposobów, aby lepiej zarządzać swoim „zabieganiem” na co dzień. Czego jak dotąd spróbowałeś i czego jeszcze masz ochotę spróbować?

Dokonując takiej całościowej oceny, tak naprawdę tworzymy podstawy pod bardziej efektywną strategię na przyszłość. Musi więc być to praca wykonana należycie Zbierz wszystkie informacje, fakty, przykłady z przeszłości i dowody na to jak działasz i co działa. Daj sobie czas na zrozumienie swojej osobistej sytuacji w odniesieniu do stresu. Z tak przygotowanym gruntem, będziesz mógł podjąć dużo lepsze decyzje, o tym co dalej.

 peace

Twoje Opcje

… są tylko Twoje. Nie mogą być one niestety cudzymi sposobami czy złotym środkiem kogoś innego. A jest tak dlatego, że nikt inny nie rozumie Twojej sytuacji tak dobrze jak Ty. Mimo to, zachowaj „otwarty umysł”. Cokolwiek czego nauczyłeś się dotąd na temat najlepszych sposobów zarządzania stresem, może być warte wypróbowania. Kiedy zaczniesz tworzyć swoją własną strategię zarządzania stresem chcesz pozostać otwarty na jak najwięcej opcji.

Prawdopodobnie podczas sesji zapytałabym Cię: Przypomnij sobie cel jaki chcesz osiągnąć, jakie różnorodne sposoby możesz zastosować, aby tak się stało? Co jeszcze i co jeszcze możesz zrobić?

Zrób listę wszystkich możliwości i opcji jakie możesz wybrać.

Stwórz Strategię

Wybierz drogę naprzód. Stwórz strategię wprowadzając wybrane przez Ciebie opcje, w życie. Prze-projektuj to jak podchodzisz do tematu stresu każdego dnia, tak abyś mógł zobaczyć zmianę i poprawę od zaraz. Bądź konkretny: Jak będzie wyglądał Twój dzień, kiedy nowa strategia zostanie zastosowana? Jakie konkretne zmiany wprowadzisz i jakie będą tego korzyści? Jakie będą Twoje kolejne kroki i konkretne działania? Jak możesz sprawić, aby ten nowy sposób działania stał się Twoim zwyczajowym?

Tak mogłoby wyglądać nasze podejście “krok po kroku” do aktywnego zarządzania stresem. Chodzi tu przecież właśnie o mniej gadania, więcej działania. Czy jesteś gotowy zmienić swoje dotychczasowe nawyki związane ze stresem, a ostatecznie pozbyć się stresu samego w sobie, na tyle na ile to w dzisiejszym świecie możliwe?  Czy jesteś gotowy odpuścić “stres” i “zabieganie” jako komfortowe wymówki, kiedy tylko zbyt wiele spraw spadnie Ci na głowę? Mówimy tu o gotowości do prawdziwego wzięcia odpowiedzialności za swoje życie.

Brzmi super!

Joanna's Signature

Leave a Reply

Post Comment

 

Dołącz do Listy Subskrybentów!

Aktualności, Informacje o Coachingu
i Priorytetowa Rejestracja na Kursy i Warsztaty!

Click""

Wypełnij Formularz

Powered by WordPress Popup